Monday, 7 December 2009

တရား၀င္ ႏွစ္သစ္ကူးေန႔

ပု္ဖံႜဳဏိင္းထင္းသင့္ ပွၯကညီနံဢ္ထီဢ္သီ ပွဖ်ိဨနံၩထၩ၁ႚ
















ကရင္လူမ်ဴိးတို႔၏ တရား၀င္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔သည္ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္တြင္ အစျပဳလာၿပီး ၁၉၃၉ ခုႏွစ္မွစ၍ ႏွစ္စဥ္ျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္ေန႔တြင္ က်င္းပလာခဲ႔ၾကသည္။ ကရင္အမ်ဴိးသားေခါင္းေဆာင္မ်ားက တရား၀င္ေသာ ကရင္အမ်ဴိးသား ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ကို သတ္မွတ္ေပးရန္ ေတာင္းဆိုခ်က္အရ အဂၤလိပ္အစိုးရက ၁၉၃၈ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၁ ရက္ေန႔ ၁၂၉၉ ခုႏွစ္ ျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္ေန႔တြင္ တရား၀င္ ရုံးပိတ္ရက္အျဖစ္ သတ္မွတ္ေၾကျငာေပးခဲ႔သည္။
ျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္ေန႔တြင္ တရား၀င္ ရုံးပိတ္ရက္အျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးရန္ ကရင္အမ်ဳိးသား လြတ္ေတာ္အမတ္မ်ားက ၁၉၃၇ ခုႏွစ္တြင္ ၿဗိတိသွ်အစိုးရထံ ေတာင္းဆိုၾကသည္။သို႔ေသာ္ အလြယ္တကူကား မရရွိေခ်။ ထိုအခ်ိန္မတိုင္မီက ၁၉၃၅ ခုႏွစ္တြင္ ကရင္အမ်ဳိးသားေခါင္းေဆာင္ ဆရာဦးစံေဘာ္ (သာယာ၀တီ) က ကရင္အမ်ဳိးသား တစ္ရပ္လံုးႏွင္႔ဆိုင္ေသာ ''ကရင္အမ်ဳိးသားေန႔'' တစ္ေန႔ကို အသိအမွတ္ျပဳေပးရန္ ပါလီမန္တြင္ ေတာင္းဆိုခဲ႔ဘူးေသးသည္။ ယင္းသည္ အေၾကာင္းအမ်ုိးမ်ဳိးေၾကာင္႔ မေအာင္ျမင္ခဲ႔ေခ်။
''ကရင္အမ်ဳိးသားေန႔'' အစား ''ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔'' ကို ေတာင္းဆိုရန္ ျဗိတိသွ်အစိုးရက အဆိုျပဳလာသည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ ေဒါကလူ (ေခၚ) ကရင္အမ်ဳိးသားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္သည္ ကရင္အမ်ဳိးသား ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ ေတာင္းဆိုေရးကို အပတ္တကုတ္ ေဆာင္ရြက္ေလသည္။ ေတာင္းဆိုခ်က္ႏွင္႔ ပတ္သက္၍ တရား၀င္ျဖစ္ေစရန္ ဥပေဒ ေအာက္လႊတ္ေတာ္တြင္ စတင္တင္သြင္းရမည္ျဖစ္ရာ ထိုစဥ္က လႊတ္ေတာ္အမတ္ ေတာင္ငူနယ္သား ေစာဂြၽန္ဆင္ဒီဖိုးမင္းကို တာ၀န္ေပးအပ္ၾကေလသည္။


ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန. က်ိဳးပမ္းခဲ့ေသာကရင္ေခါင္းေဆာင္မ်ား
ေစာဂြၽန္ဆင္ဒီဖိုးမင္းသည္ ယင္းအား ေပးအပ္ထားေသာ တာ၀န္မ်ားျဖစ္သည္႔ ကရင္လူမ်ုိးတို႔၏ ခုႏွစ္သကၠရာဇ္ႏွစ္ေပါင္း မည္မွ်ရွိေနသည္ မည္သည္႔ ေန႔ ရက္ လ တြင္ ကရင္အမ်ဳိးသား ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ သတ္မွတ္သင္႔သည္ဟူေသာ တာ၀န္ကို ေပးအပ္လိုက္ၾကသည္။ ေစာဂြၽန္ဆင္ဒီဖိုးမင္းသည္ မိမိေဒသ ေတာင္ငူနယ္သို႔ျပန္၍ ကရင္ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင္႔ ညိွႏႈိင္းတိုင္ပင္ၾကသည္။ ထိုသို႔ ညိွႏႈိင္းတိုင္ပင္ရာတြင္ ကရင္လူမ်ဳိးတို႔၏ ေကာက္ဦးစားပြဲ ေတာင္ယာစတင္ခုတ္ျခင္းျပဳေသာ အေရွ႔ပိုးကရင္တို႔၏ ''ထါင္႔ခုက္ေဖါဟ္'' လကိုေရြးခ်ယ္လိုက္ၾကသည္။ ေစာဂၽြန္ဆင္ဒီဖိုးမင္းသည္ ၁၉၃ရ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၂ ရက္ေန႔တြင္ ဥပေဒျပဳ ေအာက္လႊတ္ေတာ္သို႔ အဆိုကိုတင္သြင္းေလသည္။ ထိုအဆိုကို ကရင္အမတ္အခ်ဳိ႔က ေထာက္ခံေသာ္လည္း ကရင္အမတ္အခ်ဳိ႔က မေထာက္ခံဘဲ ရွိေနၾကရာ ေနာက္ဆံုးတြင္ လႊတ္ေတာ္က လက္ခံလိုက္ေသာ္လည္း အတည္ျပဳ ျပဌာန္းျခင္းမရွိေခ်။ ထိုစဥ္က ေစာဂြၽန္ဆင္ဒီဖိုးမင္းသည္ ဦးပုအစိုးရအဖြဲ႔မွ ၀န္ႀကီးတစ္ဦး၏ အတြင္း၀န္အျဖစ္လည္း ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည္။ အဆိုကို တင္သြင္းခ်ိန္တြင္ ေဒါက္တာဘေမာ္ ညြန္႔ေပါင္းအစိုးရတက္လာရာ ကရင္၀န္ႀကီးအခ်ဳိ႔က ပါတီစြဲရွိေန၍ ေစာဂၽြန္ဆင္ဒီဖိုးမင္း တင္သြင္းေသာ အဆိုကို မေထာက္ခံဘဲ လႊတ္ေတာ္တြင္ ေသာင္တင္ေနေတာ႔သည္။
ဥပေဒေအာက္လႊတ္ေတာ္တြင္ ေသာင္တင္ေနျခင္းကို အထက္လႊတ္ေတာ္ အမတ္မ်ားျဖစ္သည္႔ ဆရာစံေဘာ္၊ ဆရာဆာစံစီဖိုးႏွင္႔ ဆရာမန္းေရႊဘတို႔က ဦးေဆာင္ၿပီး ထက္မံညိွႏႈိင္းရျပန္သည္။ ထိုသို႔ ညိွႏႈိင္းၿပီးေနာက္ အခ်ဳိ႔ေသာ ကရင္၀န္ႀကီးမ်ား၏ အကူအညီျဖင္႔ ေဒါက္တာဘေမာ္ အစိုးရအဖြဲ႔သို႔ တင္သြင္းၾကေလသည္။ ေဒါက္တာဘေမာ္ အစိုးရအဖြဲ႔၏ လက္ခံသေဘာတူညီခ်က္အရ (Cabinet Executive Power) ျဖင္႔ အတည္ျပဳ ျပဌာန္းေပးရန္ ဘုရင္ခံသို႔ တင္သြင္းေလသည္။ ေနာက္ဆံုးတြင္ ၁၇၃၇ ခုႏွစ္ကုန္ခါနီး ဘုရင္ခံက (Negotiable Instrument Act) အရ အမ်ားျပည္သူ ရုံးပိတ္ရက္အျဖစ္ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလ ၁ ရက္ေန႔ ၁၂၉၉ ခုႏွစ္ ျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္ေန႔တြင္ ထုတ္ျပန္ေၾကျငာေပးလိုက္သည္။ ထိုမွစ၍ ကရင္အမ်ဳိးသားႏွစ္သစ္ကူးေန႔သည္ တရား၀င္ရုံးပိတ္ရက္အျဖစ္ တည္ရွိလာခဲ႔ေလသည္။


ကရင္႔ခုႏွစ္ေရတြက္ျခင္း
ကရင္လူမ်ဴိးတို႔ ခုႏွစ္ကို ေရတြက္ရာတြင္ ကရင္လူမ်ဴိးႏြယ္စု မ်ားျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ အုပ္စုအလိုက္ ထြက္ခြာလာရာမွ အုပ္စုအားလံုး ေရာက္ရွိေသာႏွစ္ကို စတင္ေရတြက္ယူၾကသည္။
သမိုင္းအရ ကရင္လူမ်ဴိးတို႔သည္ တိဗက္ကုန္းျပင္ျမင္႔မွ ေျမျပန္႔ပိုင္းတြင္ ျမစ္ဖ်ားခံေသာ မဲေခါင္ျမစ္၊ သံံလြင္ျမစ္၊ ယန္စီျမစ္ၾကားတို႔တြင္ တေရြ႔ေရြ႔ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာကို ရွာေဖြ၍ ဆင္းသက္လာၾကရာတြင္ အုပ္စုတစ္ဖြဲ႔မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ ရမည္းသင္းႏွင္႔ ေတာင္ငူေဒသတို႔တြင္ စတင္ေနထိုင္ၾကသည္ဟုဆိုၾကသည္။ က်န္အုပ္စုတစ္ဖြဲ႔မွာ တရုတ္ျပည္ ယူနန္နယ္တြင္ ေရာက္ရွိသြားသည္ဟုဆိုၾကသည္။ တရုတ္ျပည္ ယူနန္နယ္တြင္ ေနထိုင္သူတို႔သည္ အုပ္စု ၂ စုခြဲ၍ ထြက္လာၾကရာ ပထမအုပ္စုသည္ တရုတ္ျပည္ ယူနန္နယ္မွ ဘီစီ ၁၁၂၈ ခုႏွစ္တြင္ စတင္ထြက္ခြာလာၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ဘီစီ ၁၁၂၅ ခုႏွစ္တြင္ ေရာက္ရွိၾကသည္။ တဖန္ ဒုတိယအုပ္စုသည္ ဘီစီ ၇၄၉ ခုႏွစ္တြင္ ယူနန္နယ္မွထြက္ခြာလာၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ဘီစီ ၇၃၉ ခုႏွစ္တြင္ ေရာက္ရွိၾကသည္။သို႔ေၾကာင္႔ ကရင္လူမ်ဴိးစုမ်ားအားလံုး ဘီစီ၇၃၉ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ေရာက္ရွိၾက၍ ထိုအခ်ိန္ကို ကရင္ခုႏွစ္အျဖစ္ စတင္ေရတြက္ယူၾကသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ဘီစီ ၇၃၉ ႏွင္႔ ခရစ္ခုႏွစ္ကိုေပါင္းေသာ္ ကရင္အမ်ဴိးသားခုႏွစ္ ျဖစ္လာသည္ဟု သတ္မွတ္ၾကသည္။

ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ေရြးခ်ယ္ျခင္း
ကရင္အမ်ဳိးသား ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ ေရြးခ်ယ္ရာတြင္ ကရင္အမ်ဳိးသား ေခါင္းေဆာင္တို႔က အယူအဆႏွင္႔ သေဘာထားမ်ား သံုးမ်ဳိးသံုးစားရွိခဲ႔သည္။

(၁) ကမၻာ႔လဆန္း ၁ ရက္ေန႔ (ဇန္န၀ါရီလ ၁ ရက္ေန႔) ကို ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔ သတ္မွတ္ရန္ ဆႏၵရွိသူမ်ား။
(၂) ဆရာယုဒသန္ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ေရာက္ရွိလာေသာေန႔ကို သတ္မွတ္ရန္ ဆႏၵရွိသူမ်ား။
(၃) ျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္ေန႔ကို ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္လိုသူမ်ား။
ထိုသေဘာထား အယူအဆသံုးရပ္ကို ေနာက္ဆံုး ညိွႏႈိင္းသံုးသပ္အေျဖရွာၾကရာ ပထမအခ်က္ျဖစ္ေသာ ကမၻာ႔ႏွစ္ဆန္း ၁ ရက္ေန႔သည္ ကမၻာသူ ကမၻာသား တစ္ရပ္လံုးႏွင္႔ သက္ဆိုင္၍ ကရင္အမ်ဳိးသား ႏွစ္သစ္ကူးေန႔သည္ သီးျခားရွိသင္႔သည္ဟု သေဘာရရွိသည္။ ဒုတိယအခ်က္ျဖစ္ေသာ ဆရာယုဒသန္ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ေရာက္ရွိသည္႔ေန႔ကို သတ္မွတ္ရန္မွာ ဆရာယုဒသန္သည္ ခရစ္ယာန္ သာသနာျပဳတစ္ဦးျဖစ္၍ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္တို႔အဖို႔ သင္႔ေလ်ာ္သည္ရွိေသာ္လည္း အျခားဘာသာ၀င္ ကရင္အမ်ဳိးသားတို႔အဖို႔မွာ သင္႔ေလ်ာ္ႏုိင္မည္မဟုတ္ေခ်။ ထို.ေၾကာင့္ ပထမအခ်က္ႏွင္႔ ဒုတိယအခ်က္ကို လက္ခံစဥ္းစားရန္ အေၾကာင္းမရွိေတာ႔ေခ်။ ေနာက္ဆံုးတြင္ တတိယအခ်က္ျဖစ္ေသာ ျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္ေန႔ကိုသာ ေရြးခ်ယ္ သတ္မွတ္လိုက္ၾကသည္။

ျပာသိုလ၏ထူးျခားခ်က္
ျပာသိုလသည္ ကရင္လူမ်ဳိးတို႔၏ ဘ၀ဓေလ႔ လုပ္ငန္းသဘာ၀ႏွင္႔ အမ်ုိးသားခ်င္းစည္းလံုးမႈကို ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္ျခင္းျဖင္႔ ေအာက္ပါထူးျခားခ်က္မ်ား ရွိေနေပသည္။
(၁) ျပာသိုလသည္ စေကာကရင္လူမ်ုိးတို႔၏ လ ေရတြက္သတ္မွတ္ေသာ သေလလ ႏွင္႔ ပိုးကရင္တို႔၏ ထါင္႔ခုက္ေဖါဟ္ လႏွင္႔ကိုက္၍ ညီညြတ္ေနျခင္း့။

(၂) ျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္ေန႔သည္ စေကာကရင္တို႔၏ သေလလ၊ ပိုးကရင္တို႔၏ ထါင္႔ခုက္ေဖါဟ္လႏွင္႔ ကိုက္ညီေန၍ အခ်င္းခ်င္း စည္းလံုးညီညြတ္မူကို ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္ျခင္း။
(၃) ျပာသိုလသည္ ေကာက္ဦး ေကာက္သစ္ သီးႏွံမ်ားထြက္ေပၚ၍ ကရင္လူမ်ဳိးတို႔၏ ေရွးအစဥ္အလာအရ ကရင္လူမ်ဳိးတို႔ ေကာက္ဦးစားပြဲက်င္းပျခင္း၊ ေတာင္ယာမ်ားစတင္ခုတ္ထြင္ရန္ ရက္သတ္မွတ္ျခင္း၊ အိုးသစ္အိမ္သစ္မ်ားေဆာက္လုပ္၍ အိမ္သစ္တက္မဂၤလာ ျပဳလုပ္ျခင္း စသည္႔ ၀ိေသသထူးျခားခ်က္ရွိျခင္း။
(၄) သို႔ေၾကာင္႔ ျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္ေန႔သည္ ကရင္လူမ်ဳိးတို႔၏ ဘာသာမေရြး အားလံုးက လက္ခံႏုိင္ျခင္း။
အထက္ပါ ထူးျခားလွေသာျပာသိုလ၏ ၾကန္အင္လကၡဏာမ်ားကို အေျချပဳ၍ ျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္ေန႔ကို ကရင္အမ်ဳိးသား ႏွစ္သစ္ကူးေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္လိုက္ၾကသည္။

မန္းသင္႔ေနာင္ (ေကာ႔ကရိတ္)

တရား၀င္ႏွစ္သစ္ကူးေန.အေၾကာင္းေပးပို.လာေသာ နန္း အားေက်းဇူးအထူးတင္ရွိပါသည္

0 comments:

Post a Comment